MariaenHenk op reis

Washington D.C.

Vandaag zijn we naar Washington geweest! Wat een stad is dat! Druk, veel verkeer, heel veel mensen.  We hadden voor 9.30 uur een rondleiding gereserveerd in het Capitol. Vanwege de veiligheidsmaatregelen moeten we hier zelfs al om 9.00 uur zijn. We zijn vroeg genoeg op. Moeten nog wel even taken en geld pinnen. Dat is zo gebeurd. Dan op weg. We komen in de file op de George Washington Memorial Highway. Natuurlijk, iedereen gaat naar zijn of haar werk. Toen konden we geen parkeergarage vinden. Uiteindelijk aan een jongen gevraagd die op weg was naar school. Hij reed met ons mee om de weg te wijzen. De parkeergarage is vlak achter Union Station. Toen zijn we gaan lopen naar het Capitol. We waren bijna een uur te laat maar mochten toch met een tour mee. Helemaal geen probleem. Ook hier is het erg druk, veel mensen die het Capitool willen zien. Het is goed georganiseerd. We moeten echter eerst door een veiligheidscontrole zoals we die gewend zijn van een luchthaven. Alles af en in een bak om doorgelicht te worden, vervolgens door een poortje.

In het Capitool zetelen de Amerikaanse Senaat [vertegenwoordiging van twee senatoren per staat] en het Amerikaanse huis van Afgevaardigden [House of Representatives]. Het Capitool is van het Witte Huis afgescheiden, om symbolisch de scheiding met de uitvoerende macht [de president] aan te geven.

Het in neoclassicistische gebouw is prachtig! Door de  majestueuze koepel met een diameter van circa 30 meter is het van verre af herkenbaar. Binnen zie je veel barok en rococostijlen.  In 1793 werd begonnen met de bouw van het Capitool. George Washington heeft de hoeksteen van het gebouw gelegd. De architecten lieten zich inspireren door Romeinse architectuur. Het gebouw ging in 1814 nog gedeeltelijk in vlammen op doordat het door de Britten in brand was gestoken.

We zijn sprakeloos wanneer we in de Rotunda komen, de ronde koepelruimte met een hoogte van 55 meter. Hier hangen in een ronde zaal enorme schilderijen, grote standbeelden, mooie bewerkte panelen ook weer rondom en prachtige barokke motieven en een Romeinse plafondschildering die de ruimte enorm verfraaien!

We mogen ook naar de Library of Congress, maar gaan even wat eten in het restaurant. Daarna gaan we naar buiten en lopen naar het Washington Monument. Washington is een stad met talloze memorial sites. Dit kunnen de Amerikanen goed. Ze maken hier veel werk van.  Bij het Lincoln Memorial zien we een groep jonge militairen die een mooie show opvoeren met hun geweren. Ze worden omringd door een cordon van oude mannen in rolstoelen. Dit blijken veteranen te zijn die in het zonnetje worden gezet. Een mooie show die we zomaar mee mochten maken. Het reusachtige beeld van Lincoln is indrukwekkend. Hij kijkt op je neer vanuit zijn enorme zetel. Op de trappen van het Lincoln Memorial heeft Ds. Martin Luther King zijn legendarische toespraak gehouden waar hij de woorden sprak "I have a dream"...

Ook het monument ter ere van Martin Luther King zien we. We lopen verder. Het Jefferson Monument is te ver weg. Onze voeten doen zeer. We hebben zowat de hele dag gelopen. Het was ondertussen 17.00 uur geworden. Wat is er veel te zien! Al die musea. Ik had er graag een aantal gezien. De musea in Washington zijn allemaal gratis en voor niets!

Als laatste lopen we nog langs het Witte Huis. Toen we op de heuvel van het Washington Monument stonden, vlogen er 3 helicopters over met vermoedelijk de bewoner van het Witte Huis. De mensen stonden te zwaaien naar de helicopter.   Wat een Trumpestumpers!

We besloten het hele eind terug te lopen naar de parkeergarage. Tot het laatste stuk, toen zag ik een aantal taxi's langsrijden en deed of ik niets anders had gedaan; ik wenkte tot er een taxi voorreed, haha, Henk dacht die is gek. We hoefden niet meer te lopen. Nog even de auto zoeken in de garage. Hier had ik gelukkig een foto van gemaakt. Toen door het drukke verkeer naar de juiste highway. Ondertussen de sirenes in de gaten houden of jij niet toevallig in hun baan rijd.

Morgen weer een nieuwe dag. Ik hoop dat jullie het allemaal nog interessant vinden. Ik weet niet wie allemaal meelezen, behalve degenen die reageren. Bedankt hiervoor! Hartelijke groeten van ons.

Lisette

Wat een geweldige reis maken jullie! Echt supergaaf! Mooie foto's enne ik vind het nog steeds interessant om mee te lezen hoor! Genietze!! 😘

Jolanda

Ik lees alle berichtjes, ik vind het superleuk! En wat een fantastische reis!

Tineke

Heerlijk om te lezen, ik blijf het knap vinden hoor Maria, en wat een geweldige mooie reis maken jullie, wat een belevenis.....🤑